معادن غنی آهن، پشتوانه صنعت سولهسازی و صادرات سوله ایران
چند سالی است که شرکتهای سولهساز به طور جدی، صادرات سوله به کشورهای مختلف منطقه را دنبال میکنند. ایران با در اختیار داشتن چند ده میلیارد تن ذخایر معدنی نظیر سنگ آهن، عنوان یکی از غنیترین کشورهای جهان در حوزه منابع معدنی را از آن خود کرده است و رشد صنعت فولاد ایران نیز به پشتوانه همین معادن ارزشمند سنگ آهن میسر شده است. نظر به دسترسی آزاد و بدون محدودیت به منابع اولیه (ورق فولاد، تیرآهن، میلگرد و ...) و پوشش کامل بازار مصرف داخلی تا به امروز، حرکت به سمت استانداردهای جهانی و فتح بازارهای خارجی میتواند تصویر روشن فردای صنعت فولاد ایران خصوصاً در حوزه ساخت سوله باشد.
الزامات سولهسازی در حوزه صادرات سوله
1- کسب جایگاه برتر در صنعت سولهسازی ایران
برای آنکه یک شرکت سولهسازی بتواند عملکرد خوبی در حوزه صادرات از خود به نمایش بگذارد، نخست لازم است توان بالایی در پاسخگویی به نیازهای بازار داخلی کسب کرده باشد و سالها در بالاترین سطح کیفی، به تولید سازههای اسکلت فلزی اشتغال داشته باشد. شرکت بانک سوله ایران به عنوان پیشتاز در صنعت سولهسازی کشور و پس از آنکه قریب به سه دهه پاسخگوی نیاز به تأمین فضای فیزیکی در بخش صنعت و تولید ایران بوده است، قریب به یک دهه است که بر روی بازارهای خارجی تمرکز نموده است. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، عراق، سوریه، ترکیه و افغانستان، مهمترین مقاصد برای سولههای صنعتی و کارگاهی ساخته شده در این شرکت در تمام این سالها بوده است.
2- صادرات سوله در کلاس جهانی
نیاز بازار خارجی همیشه با بازار داخل متفاوت است. سولهسازی به این شکل که در ایران امروز جریان دارد، مستقیماً قابل پیادهسازی در سایر کشورها نیست. لذا برای کسب توفیق در صادرات سوله، باید انعطاف بیشتری به کار تزریق شود. مسلم است که با تغییر جغرافیا، مناسبات بسیاری تغییر میکند؛ زیرساختهای صنعت و تولید، آئیننامههای اجرایی، استانداردهای ساخت، تأمین نیروی کار و موارد متعدد دیگری دستخوش تحولات عدیدهای میگردد. لذا تعامل با سایر کشورهای منطقه، نیازمند آن است که بتوان به نیاز صنایع این کشورها نزدیک شده و سیمای درستی از کیفیت سوله پیشساخته ایران را به نمایش گذاشت.
3- رعایت اصول مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) در ساخت و صادرات سوله
انقلاب صنعتی چهارم (Industry 4.0) که در سال 2011 در نمایشگاه صنعتی هانوفر آلمان رونمایی شد، تأکید بسیاری بر آیتم کیفیت دارد و ضمن صحهگذاشتن بر اصول اساسی مدیریت کیفیت، تمام شرکتهای فعال در صنایع مختلف را به چالشی تمام نشدنی در راستای ارتقاء سطح کیفی محصولاتشان دعوت میکند. بدیهی است حوزه صادرات سوله نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و بانک سوله ایران پیش از ورود به مقوله صادرات سوله، سالهای سال به کار و مطالعه جدی بر روی کیفیت ساخت سوله پرداخته است.
4- تلاش در حوزه برندسازی جهانی و تثبیت در بازارهای خارجی
ورود به بازارهای خارجی که عمدتاً بر مدار رقابت آزاد اداره میشوند، تازه نقطه آغاز یک جریان بزرگ است. هر چند این ورود فینفسه اقدام راحتی نیست، ماندن در این بازارهاست که حفظ تلاش شبانهروزی و استمرار روند رو به رشد را میطلبد. کوچکترین اشتباه میتواند به معنای از دست رفتن کامل بازار یک کشور خارجی تمام شود. رقبای بسیاری در بازارهای خارجی در زمینه صادرات سوله فعالیت جدی دارند و مترصد فرصتی برای تصاحب جایگاه یکدیگر هستند. لذا از بازار عمدتاً انحصاری که در حوزههای مختلف صنعت ایران (مثلا صنعت خودروسازی، صنعت فولادسازی و ...) مشاهده میشود، در بیرون از مرزهای کشور خبری نیست و تنها با تکیه بر شایستگیهای کلیدی توانمندیهای دانشبنیان است که میتوان سهمی از بازار صنعت کشورهای مختلف تصاحب نمود.
بانک سوله ایران با همکاری شرکت ساتراپ تجارت، توان بالایی برای صادرات سوله به طیف وسیعی از کشورهای خاورمیانه خصوصاً کشورهای همسایه دارد. همکاری با شرکت ساتراپ تجارت به منظور تسهیل در فرآیندهای مرتبط با صادرات مانند حقوق بینالملل، امورات گمرکی، قراردادهای بینالمللی حملونقل و مباحث بیمهای، در دستور کار قرار میگیرد.
بررسی بازارهای هدف برای صادرات سوله
1- کشور عراق
کشور دوست و همسایه عراق، به عنوان یکی از اعضای اصلی اوپک، اقتصادی تماماً مبتنی بر نفت دارد و لذا در حوزه صنایع مختلف، با ضعفهای جدی روبرو است که عمده این نیازها از طریق واردات مستقیم کالا یا واردات مشروط تکنولوژی تأمین میشوند. بر همین اساس، درهای این کشور به روی سرمایهگذاران خارجی باز است تا بدین ترتیب، زمینهچینی مناسبی برای رشد و ارتقاء صنایع بومی عراق، انتقال تکنولوژی و تجربه به مهندسان عراقی و تأمین نیازهای مختلفی از جمله اسکلت فلزی صورت پذیرد. یکی از جذابترین بخشهای عراق برای تولیدکنندگان ایرانی، کردستان عراق (خصوصاً شهر اربیل) است که با در بر گرفتن شهرکهای صنعتی تازه تأسیس، بازار درخشانی برای شرکتهای ساخت سوله به حساب میآید.
2- کشور افغانستان
جای خالی صنعت در رشد و توسعه اقتصاد افغانستان، بسیار به چشم میخورد. خصوصاً که چندین دهه درگیری نظامی و جنگهای متعدد، رمق از پیکر اقتصاد این کشور ربوده است. با این حال و در دو دهه اخیر (تقریباً از سال 2002 به بعد)، تلاشهای مثبتی صورت گرفته و سرمایهگذاریهای خوبی از سوی کشورهای مختلف جهان در این کشور انجام شده است؛ بطوری که گزارشهای اداره امور سرمایهگذاری افغانستان نیز این روند صعودی را تأیید میکند. همگام با روند رو به جلوی افغانستان در صنعت، نیاز به سازهها و سولههای صنعتی نیز بیش از پیش از سوی صنایع فعال این کشور یعنی صنعت کشاورزی، صنعت چوب، صنعت نساجی، پلاستیک و ... حس خواهد شد. در شرایط کنونی، سوله انبار غله از نیازمندیهای پر مخاطب در این کشور محسوب میشود.
آن چه ذکر شد، تنها اشارهای به بازار بالقوه صادرات سوله در کشورهای همسایه است که با تلاش متخصصان و مهندسان داخلی شرکت بانک سوله ایران، تا حدود زیادی به بهرهبرداری رسیده است.